JAK ŽÍT ZDRAVĚ

8. září 2014 v 22:41 | Tara Kar |  HEALTH
"Proboha, ty jsi na dietě?!"
"Ne, jen žiju zdravě."

Takto by měla uvažovat každá z nás. Až budete z něčeho propadat, až budete ztrácet nějaké přátele, a budou se dít hrozné věci, přítel, či přítelkyně Vás podvede, tak časem zjistíte, že to nejdůležitější je opravdu být zdravý a zamilovaný. O lásce by se dalo mluvit hodně, ale co takhle to propojit? Napíšu Vám, jak začít milovat zdraví a zdravý životní styl!





Nehodlám Vás zasypávat dietami, trenažéry, fitness centry, ani hladovkami. To bych si nedovolila, ani k sobě, ani k Vám. Žít zdravě znamená být šťastný a spokojený. A to vše vychází zevnitř. Nemluvíme ani o tom, jak má vypadat tělo, ani o jídle, ani o pití, ani škole, ale o tom, jak se cítíte.
Ano, určitě jste slyšely x řečí o tom, že zdravý životní styl je drahý, náročný a já nevím co dalšího, ale to pravda úplně není. Dávat si steaky v restauracích levné není, chodit do fitka, taky ne. Ale nikdo neříká, že cvičit musíte ve fitness centru a jíst pořád steaky. Bohužel je dnes smutný fakt ten, že pivo je levnější než voda, takže už tím začínáme žít zdravě. Bohužel :) Ale nebudete muset utrácet majlanty za drahé potraviny, občas ano, ale to už budou odměny za to, že zdravě žijete :). Pokud se budete večer přežírat tabulkou čokolády, nutellou se lžičkou v puse, hamburgery a slanými okurkami...tak zdravá nebudete. A víte proč? ---> Nebude to tím jídlem (i když při pravidelném provozování těchto "aktivit" přiberete), ale tím, že Vás bude potom doslova žrát svědomí, že jste to "zase udělala". Nebude uvolněná kvůli tomu, a budete sama ze sebe zklamaná. Tyto přepady mlsání přichází většinou večer, když dlouho nespíme a sedíme u počítače a chatujeme s přáteli, koukáme na seriál, nebo jsme se zázračně sekli na youtubu. TO ZNAMENÁ CHODIT VČAS SPÁT.
Dalším důvodem těchto mlsných přepadovek je nepravidelná strava.
Slečny? ANO, dnes se pravidelně moc jíst nedá. Jste ve škole jeden den déle než druhý. O volné jdou všichni do "mekáče", v práci Vás šéf nutí běhat pro kafe každých pět minut. Zdržíte se s úkoly. Jste venku na kafe dlouho s kamarádkou, která drží dietu a Vy se stydíte objednat si nějaký ten dort aspoň. Přijdete pozdě domů a najíte se.
Člověk by měl spát cca 8 hodin každou noc. Cca 14 hodin má jeho den, než by měl správně ulehnout ke spánku. Plus hodinka sem a tam. Během těchto hodin ve dne by měl člověk sníst minimálně dvě hlavní jídla (teplé menu) a jedno jídlo jako např. lehká večeře ve formě salátu s kuřecím masem, nebo polévka apod. A samozřejmě to chce nějakou svačinu mít u sebe vždy po ruce. Jablko, musli tyčinku, oříšky, rýžové placičky...
S tímto počtem jídla si ani nevšimnete, že jíte pravidelně.
A teď si dáme několik pravidel:

1. PIJ VÍCE VODY (normální sklenička má 0,3) - Pak máme půllitry nebo i čtyřky..sčítej během dne kolik takových skleniček vypiješ nebo čti, kolik má láhev vody, kterou piješ přes den a snaž se napočítat na konci dne minimálně 2,8 litrů. Pokud budeš mít více, tím lépe, ale nesmí se to přehánět, aby tvé tělo nebylo zase přetíženo. Samozřejmě pokud aktivně sportuješ, tak pij i více než 3,4 :) A ještě jedna věc: Správně byste měly chodit spát v tolik, abyste se do probuzení prospaly (8 hodin cca). Tzn. např. v 11 nejpozději, v případě, že vstáváte v sedm ráno. TÍM PÁDEM --- Po sedmé večer už nesmíte pít vodu, jinak budete mít opuchliny, otoky pod očima apod.
2. HÝBEJ SE (celý život je pohyb, pokud chceš shodit kila, cvič po troškách spolu se strečinkem denně, pokud si chceš udržet váhu, tak stačí 2-3x týdně provozovat něco pravidelného - jít si zaběhat, doma dělat jógu nebo pilates, chodit na tanec, apod.)
3. MUSÍŠ SPÁT jinak tvé tělo si dostatečně neodpočine a po probuzení začne více ukládat tuky, protože si bude myslet, že ho zatěžuješ a připravuje se na to nejhorší, že bys třeba nespala vůbec. (Poté jsou paradoxy, když nespíš vůbec, tak tělo začne více i spalovat, protože se příliš mnoho namáhá se neuvolnit, ale je to extrémně nezdravé a může to vést až k naprostému vyčerpání, v některých případech i k smrti, takže to určitě nezkoušejte provozovat nijak pravidelně!)
4. JEZ VÍCE ZELENINY A OVOCE - Čím více budeš mít barevný talíř, tím lépe! (Ale nic se nemá přehánět, některá ovoce obsahují příliš mnoho cukru, nebo kyseliny askorbové apod., čímž můžeš aktivovat i nějaké alergie, o kterých jsi nevěděla, že je máš ), takže jenom "svačinově" a salátově.
5. MĚJ SE RÁD/A - Je to důležité, ale nepleťte si to s namyšleností, ta zdravá rozhodně není, ale sebevědomí ano! A je v tom rozdíl, i když hranice je velmi tenká...:)
6. VYHOĎ ZE ŽIVOTA LIDI, KTEŘÍ JSOU NEGATIVNÍ - Pokud tě někdo šikanuje, nemá ráda, kamarádka tě pomlouvá, přítel podvádí a jiné situace - tak se těchto lidí jednoduše zbav. Tito lidé, co tě zneužívají, využívají toho, že jsi hodná třeba, tak budou svoji toxicitu přenášet dál a dál, a ty nikdy nebudeš kompletně šťastná a sebevědomá.
7. VYPUSŤ NEGATIVITU ZE SEBE - Je to skoro to samé, ale pokud ti něco vadí na sobě, tak to změň, pokud to změnit nemůžeš (a nepleť si to s tím, že nechceš, protože jis líná), tak se s tím nauč žít a využívej své jiné přednosti :) A pro ostatní? Kamarádka, co ti lže? Spí s tvým přítelem?! Tak to takovým lidem musíš říkat. Diskrétně, taktně a správně. Nespustit se na jejich úroveň, ale rozhodně to nedržet v sobě. Řekni lidem, že ti to vadí. Mile, ale přeci jen.
8. VYHÝBEJ SE CHYTLAVÉMU JÍDLU - Nikdo neříká, že žít zdravě znamená nejíst to, co ti chutná a není zdravé. Zdravé je se odměnit občas za to, že žiješ zdravě. Takže jednou za čas si zajít na nějaký kvalitní burgerfest s kamarádkami a dát si tam hamburgery je zdravé. (Jsou z kvalitního masa, tuk je dávno v grilu, a ne v housce, a nikdo nešetří se zeleninou). Jez hořkou čokoládu, a pokud ti nechutná, tak si kupuj kvalitní mléčnou. Jez ji málo, ale nezapři si jí. Miluješ zmrzlinu? A je to zrovna ta nezdravá? Tak si jí dej v průběhu dne (určitě ne před spaním) a večer si dej lehkou večeři. A takto postupuj se vším, co zbožňuješ a nevzdávej se ničeho, jen to omez a ber to takhle - 80% a 20%hříchů! :)
9. DÝCHEJ, ZHLUBOKA - Často zapomínáme, jak je důležité umět správně dýchat. Sportovci si na to zvykli a mají to automatické, a umí to, ale my ostatní bychom měli každé ráno pomalu se probudit, zůstat na posteli sedět a chvíli zhluboka dýchat (nejlépe si otevřít k tomu i okno a čerstvý vzduch) - lépe se nám bude přemýšlet, rychleji se probudíme a skvěle nastartujeme den!
10. SPRÁVNÁ HYGIENA - Sprchovat se a mýt si hlavu je snad samozřejmé, ale mazat se krémem na škodu také není, upravovat si nehty nejen na rukou, ale i na nohou (dělat si menší radosti). Nosit s sebou v kabelce zubní nit by mělo být základem, a dnes i prodávají v drogériích malé mezizubní kartáčky, které jsou naprosto ideální. Obojí hoď do kosmetičky, a v případě, kdybys nečekaně někde spala, tak ti to zachrání ranní hygienu. Samozřejmě nosit malou kapsičku vlhkých ubrousků a popř. malinkatý antibakteriální gel by nemělo chybět, stejně tak jako malinkatý balzám na rty a nějaká malinká krabička s krémem a náplasti do kabelky. Zuby si občas zkus čistit bělícím pudrem, občas si udělej nějakou tu masku, používej peeling a masky na vlasy, pod barevné laky si lakuj podlaky, aby ti nežloutly nehty a myj si před jídlem ruce.
11. JEZ MALÝMI MENU
12. NEJEZ, KDYŽ UŽ SE CÍTÍŠ PLNÁ
13. DÁVEJ SI SKLENICI VODY PŘED JÍDLEM I PO (Tak se dříve najíš a nebudeš se přejídat)
14. NESOL MOC
15. KUPUJ SI TO OBLEČENÍ, KTERÉ SE TI LÍBÍ, A NE TO, KTERÉ PO TOBĚ NĚKDO VYŽADUJE, ABYS BYLA "IN"
16. DĚLEJ SI OBČAS NĚJAKOU TU RADOST - upeč si doma zdravý mrkvový dort nebo celozrnné sušenky, kup si občas hezkou rtěnku nebo náramek, poslouchej hudbu, která se ti líbí
17. UČ SE A SPLŇUJ SVÉ POVINNOSTI, ABY SES MOHLA BAVIT BEZ POCITU VINY
18. NEJEZ MOC SMAŽENÁ JÍDLA
19. SEĎ A CHOĎ VZPŘÍMENĚ A ROVNĚ (Nehrb se, nikdo neříká, že máš vystrkovat prsa lidem do nosu, ale vzpřímit lehce ramena a narovnat záda bude stačit i tím, že si přehodíš třeba ručník přes dveře a pak se na ně pověsíš a budeš chvíli viset. Narovná se ti páteř. Protáhnou se ti svaly, uvolní se ti šíje, lymfatické uzliny a budeš narovnaná i bez nuceného se snažení). A navíc se ti bude během dne lépe dýchat a budeš vypadat atraktivněji a více sebevědomě a uvolněně.
20. Když jsme mluvili o pití vody, tak jsem tím měla na mysli čistou neperlivou vodu! Zkus se vyhýbat přeslazeným sodovkám, a nenahrazuj vodu čajem ani slazenou minerálkou. Minerálka je minerálka, voda je voda. A pokud si ráno dáváš kafe, abys ses více probudila, tak doufám, že bez mléka či smetany, jelikož kafe ztrácí naprosto na své funkci člověka probudit v případě, že obsahuje mléčné výrobky, takže si tím akorát protiřečíš a zneužíváš placebo efektu. Po kávě si dávej vždy sklenici vody, stejně tak po čaji. Černé čaje obsahuji kofein také a zelené s bílými odvodňují stejně, takže musíš zásobu vody doplnit zpět.
21. NAUČ SE ŘÍKAT NE - Pokud ti nabízí někdo jít se někam najíst, neobjednávej si nikdy to, čeho bys pak litovala, že jsi jedla, zkus si to nějak zkompromisovat. Máš chuť na maso, ale v mekáči by sis dala hamburger? Tak si objednej něco, kde je více zeleniny, hranolky vyměň na salátek, a místo koly si objednej aspoň nějakou tu sladkou minerálku. V případě, že si opravdu chceš pochutnat tak jako běžně, tak počítej s tím, že druhé ráno vstaneš a budeš minimálně 30 minut běhat a vyběháš to!
22. FRESH DŽUSY? - Není to pití, ale jídlo, na to nikdy nezapomínej. Zeleninový fresh je to samé jako talíř salátu. Nepleť si to! :)
23. VÍDEJ SE S LIDMI, CO ŽIJÍ ZDRAVĚ - NEBO SE DOMLUV S KAMARÁDKOU, ŽE ZAČNETE ŽÍT ZDRAVĚ
24. NEOŽÍREJ SE - Alkohol je hodně, ale opravdu hodně kalorické pití. Místo sedmi piv na nějaké párty si dej radši čtyři skleničky vína a dva panáky. Neboj, nebudeš ve skluzu oproti ostatním, ale druhý den si večer můžeš zacvičit doma (ráno asi těžko :D) a spálíš trošičku to, co jsi vypila.
25. SNAŽ SE NEKOUŘIT - Pokud opravdu kouřit chceš, tak to omez jen na společenské kouření. Určitě se vyhni tomu, že se z tebe stane žena, co ráno nevstane, dokud si v posteli po budíku nezapálí cigaretu :(

26. A HLAVNĚ SI ZVYKNI NA TENTO ZPŮSOB ŽIVOTA A NEPŘEŽÍVEJ, ALE ŽIJ!
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 beautydiarry beautydiarry | 8. září 2014 v 22:52 | Reagovat

Omlouvám se, ale dlouho jsem se nemohla přihlásit na blog, všimla jsem si, že tento problém má více lidí. Ale už jsem zpět!
xoxo Tara Kar :-P

2 Lili Lili | Web | 9. září 2014 v 17:11 | Reagovat

skvělý článek, souhlasím s tím že člověk nemá jíst když je plný. Problém je že někteří lidé snědí jedno jablko a cítí se i při sportu plni celý den..

3 beautydiarry beautydiarry | 9. září 2014 v 21:06 | Reagovat

No, problém spíš je, že to lidé říkají, ale lžou. To není prostě z vědeckého hlediska možné. Je to jedině možné v případě, že byli najedlí hodně od rána, kdy si dali velkou snídani, a celý den sportují, pijí galony vody a dají si jedno jablko. Navíc člověk dlouho spal a brzy ulehne k spánku, tak bych se nedivila, ale to se stane jednou za čas :D Každému. Ale jinak to možné není. Lidé chtějí být in, nebo vypadat hustě před někým a řeknou, že měli za celý den jablko a usmívají se, a říkají, jak nemají hlad, ale potají po cestě domů si koupí něco k jídlu.

4 Cher Cher | Web | 14. září 2014 v 19:18 | Reagovat

S tím spánkem mám problém, ale taky si za to z části můžu sama, protože ponocuji. Každý všední den vstávám kolem pěti hodin a spím asi jen šest hodin. Je to můj zlozvyk. Někdy ale chodím spát pozdě, protože se učím na test. Musím se snažit chodit spát dřív.
Cvičit se snažím pravidelně a musím říct, že mi to nejen zlepšuje náladu, ale také se pak cítím dobře :-)
Jinak opět skvělý článek!

5 avabetty avabetty | E-mail | Web | 17. září 2014 v 15:33 | Reagovat

Moc pěkný článek, divím se, že se ti chce dělat si takovou práci! Je to strašně dlouhé, ale já jsem si to ráda přečetla. :) Donutilo mě to zamyslet se nad sebou... Měla bych to dát taky přečíst svojí mamce, ta dodržuje málo z těchto věcí. :) :(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama